Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w wys. 412 806 332,82 zł brutto w ramach projektu pt. "Budowa drogi S19 Lublin-Rzeszów, odc. w. Sokołów Młp. Północ - Stobierna oraz w. Świlcza - w. Rzeszów Południe"
Planowany całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 848 408 745,83 zł brutto
Umowa o dofinansowanie nr POIS.03.01.00-00-0020/16-00
Krótki opis projektu:
Projekt "Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, odc. w. Sokołów Młp. Północ - Stobierna oraz w. Świlcza – w. Rzeszów Południe" jest zgodny z celem głównym POIiS 2014-2020 „Wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej”. Projekt przyczynia się do zwiększenia spójności terytorialnej i społecznej, z zachowaniem zasad ochrony środowiska i efektywności wykorzystania zasobów. Realizacja inwestycji wpisuje się w realizację celów szczegółowych osi priorytetowej III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, przez nadrobienie zaległości w rozbudowie infrastruktury drogowej bezpiecznej dla użytkownika, połączenie najważniejszych ośrodków miejskich z siecią (TEN-T), poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i integrację poszczególnych gałęzi multimodalnego systemu transportowego. Przedmiotowy projekt poprzez swój zakres oraz rozwiązania techniczne przyczynia się do zwiększenia spójności terytorialnej i społecznej, z zachowaniem zasad ochrony środowiska i efektywności wykorzystania zasobów.
Realizacja projektu pozwoli osiągnąć wskaźnik produktu długości nowych dróg, który wyniesie 18,81 km w całości w sieci TEN-T. Po wybudowaniu droga S19 przyczyni się do osiągnięcia wskaźnika skrócenie średniego czasu przejazdu między 18 ośrodkami wojewódzkimi.
Projekt został podzielony na dwa kontrakty polegające na budowie drogi S19 na odcinku w. Sokołów Młp. Płn. – Stobierna (1) oraz w. Świlcza – w. Rzeszów Płd. (2), w całości zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T, przebiegającej w południowej cz. Polski, przez obszar woj. podkarpackiego. Początek odcinka 1 przyjęto w km 0+000 (km globalny 449+097), na terenie Miasta i Gminy Sokołów Małopolski, a koniec zlokalizowano w km 12+497 (461+593) w gminie Trzebownisko. Początek odcinka 2 przyjęto w km 5+093 za węzłem Świlcza na terenie gminy Świlcza, a koniec za węzłem Rzeszów Płd. (poprzednia nazwa - Kielanówka) w km 11+402 (km 11+400 wg DŚU) na terenie gminy Boguchwała. Odcinek ten jest częścią planowanej obwodnicy Rzeszowa, która będzie obsługiwała ruch tranzytowy wschód – zachód i znaczną część ruchu północ – południe w rejonie. Będzie wiązać dwie trasy międzynarodowe: E40 i E371.
Lokalizacja projektu: województwo: podkarpackie; powiaty: rzeszowski, łańcucki, Rzeszów (miasto na prawach powiatu); gminy i miasta: Sokołów Małopolski, Trzebownisko, Świlcza, Boguchwała, Czarna
Projekt składa się z dwóch kontraktów:
1: „Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S-19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ (bez węzła) – Stobierna” (odc. 1 o długości 12,5 km),
2: „Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S-19, odcinek węzeł Świlcza (DK4) bez węzła – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) z węzłem” (odc. 2 - 6,31 km).
Na zakres kontraktu „Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S-19, odcinek węzeł Świlcza (DK4) bez węzła – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) z węzłem” (odc. 2 - 6,31 km) składają się następujące roboty:
Spodziewane efekty:
Realizacja drogi ekspresowej będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.
Korzyści bezpośrednie wynikające z funkcjonowania drogi ekspresowej: