• Plan sytuacyjny autostrady A-4
    Plan sytuacyjny autostrady A-4

Autostrada A-4

,,Autostrada A4, odcinek węzeł Rzeszów Zachód - węzeł Rzeszów Centralny

 

 

Autostrada A-4, odcinek węzeł Rzeszów Zachód - węzeł Rzeszów Centralny (OD km 570+300 DO km 574+313.44)

Budowa autostrady A-4, odcinek węzeł Rzeszów Zachód - węzeł Rzeszów Centralny. Celem inwestycji jest usprawnienie komunikacji w okolicy miasta Rzeszowa oraz docelowo poprawienie komunikacji zbiorowej na odcinku od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą. Podstawowym efektem budowy autostrady A4 będzie przejęcie przez nią funkcji międzynarodowej drogi tranzytowej od drogi Krajowej nr 4. Stanowić będzie ona obwodnicę Rzeszowa. Ponadto przez projektowany odcinek Autostrady A4 będzie miała swój przebieg Droga Ekspresowa S19.

 



       Budowa Autostrady A-4, odcinek węzeł Rzeszów Zachód - węzeł Rzeszów Centralny przyczyni się do osiągnięcia celu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jakim jest ,,Poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączeń międzyregionalnych poprzez rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T oraz poprawa połączeń komunikacyjnych głównych miast województw wschodniej Polski z pozostałą częścią kraju poprzez rozwój sieci drogowej na terenie tych województw”.
      Cele szczegółowe priorytetu:

  • Poprawa płynności i bezpieczeństwa ruchu, nośności i jakości dróg sieci TEN-T w ruchu tranzytowym, połączeniach między dużymi miastami kraju, w tym głównymi ośrodkami Polski wschodniej, oraz przejazdach przez miasta,
  • zwiększenie przepustowości portów lotniczych znajdujących się w sieci TEN-T i przepustowości polskiej przestrzeni powietrznej oraz zapewnienie wysokiego standardu świadczonych usług.

 

 

Tytuł projektu: „Budowa autostrady A-4, odcinek węzeł Rzeszów Zachód - węzeł Rzeszów Centralny.”
Nazwa programu operacyjnego: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Priorytet: VI - Drogowa i lotnicza sieć TEN-T
Działanie: 6.1 : Rozwój Sieci Drogowej TEN-T
Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Wartość kontraktu na roboty brutto: 235 871 153,20 PLN

     Budowa autostrady A-4 na odcinku węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Rzeszów Centralny, o przekroju poprzecznym 2 x 2 pasy ruchu + pasy awaryjne o parametrach technicznych
drogi klasy A. W zakres robót wchodzi również:

  • przebudowa istniejących dróg powiatowych, gminnych i gospodarczych krzyżujących się z istniejącymi drogami,
  • zmiana przebiegu (przełożenie) drogi gminnej nr 108762 Mrowla – Lipie, o przekroju poprzecznym jednojezdniowym 2 pasy ruchu i parametrach technicznych drogi klasy L,
  • budowa węzła „Rzeszów Zachód”,
  • budowa dróg serwisowych i dojazdowych,
  • budowa obiektów inżynierskich ( 5 wiaduktów, 2 mosty, 2 przejścia dla zwierząt),
  • budowa OUA (obwód utrzymania autostrady),
  • budowa infrastruktury technicznej (m.in. kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających, linii energetycznych średniego napięcia, kanalizacji teletechnicznej, urządzeń związanych z ochroną środowiska, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, stacji Meteo),
  • przebudowa linii energetycznych wysokiego i średniego napięcia.


Prace na niniejszym odcinku Autostrady A4 stanowiącej fragment jednej z największych tras drogowych w Polsce relacji wschód-zachód, będą się odbywać na terenie dwóch gmin: Świlcza i Gmina Głogów Małopolski. W km 571+123,61 krzyżuje się z drogą krajową S19 w postaci węzła ,,Rzeszów Zachodni”. Autostrada będzie przebiegać przez niezabudowany, płaski teren.
W większości są to nieużytki i tereny pól uprawnych. Projektowany odcinek przechodzi nad trzema ciekami wodnymi: rzeką Czarna, rzekę Szlachciankę, oraz nad ciekiem bez nazwy.
Autostrada krzyżuje się z dwiema drogami gminnymi:

  • nr 108762 Mrowla-Lipie, w km 571+268
  • nr 351107 Rudna Mała-Rogoźnica, w km 572+335,79

W ramach projektu Zaprojektowano obiekty inżynierskie:

  • mosty w ciągu autostrady A4:

MA 153 w km 571+557, przez rzekę Czarną (przez drogę przechodzą również drogi serwisowe RS i TU.)
MA 154 w km 571+908.88, przez rzekę Szlachciankę(przez drogę przechodzą również drogi serwisowe RS i TU.)
MA 155 w km 572+335,80, nad ciekiem wodnym i drogą gminną nr 108762 Rudna Mała-Rogoźnica.

 

 
  • Wiadukty drogowe:

WD-151 w km 570+669,10
WD-152 w km 571+123,60, w ciągu Drogi Krajowej nr S19 nad Autostradą A4.
PG-1a w km 0+445,54, w ciągu Drogi Krajowej nr S19.
WD-3 w km 0+206,92 w ciągu Drogi Krajowej nr S19.

 

 
  • Przejścia dla zwierząt

PZ-155a w km 573+500, przejście dla zwierząt małych.

 


W ramach inwestycji zostaną wykonane następujące roboty:


  • budowa odcinka autostrady o długości 4013.44m.
  • budowę dwupoziomowego bezkolizyjnego węzła drogowego z drogą S19.
  • budowę przejazdu awaryjnego przez pas dzielący Autostradę.
  • przebudowę dróg gminnych przecinających Autostradę
  • budowę systemu dróg zbiorczych mających jednocześnie charakter dróg serwisowych dla autostrady.
  • budowę mostów i wiaduktu w ciągu autostrady, oraz nad autostradą w ciągu drogi S19 i łącznic.
  • budowę mostów w ciągu drogi gminnych, zbiorczych
  • budowę przepustów i przejść dla zwierząt
  • budowę kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia terenu pasa drogowego autostrady i obwodu utrzymania autostrady.
  • budowa urządzeń z zakresu bezpieczeństwa ruchu.
  • budowy urządzeń z zakresu ochrony środowiska w tym ekranu akustycznego
  • przełożenie urządzeń infrastruktury technicznej kolidujących z projektowaną autostradą
  • budowę ogrodzenia autostrady
  • budowę zjazdów na pas techniczny i tereny przyległe
  • budowę Obwodu Utrzymania Autostrady(OUA) wraz z jego infrastrukturą
  • przygotowanie sieci pod system łączności autostradowej
  • przebudowa koryt istniejących cieków wodnych na odcinku przecinającym projektowaną Autostradę.