Roboty branżowe

  • budowa kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających wody opadowe z jezdni autostrady


Biorąc pod uwagę położenie odcinka autostrady A-4 w Obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych Nr 425, przyjęto na całym odcinku szczelny system odwodnienia. Elementami szczelnego systemu są:

  • ścieki trójkątne usytuowane wzdłuż krawędzi nawierzchni;
  • wpusty ściekowe w ciągu ścieków trójkątnych;
  • przykanaliki;
  • kolektor główny kanalizacji deszczowej biegnący w pasie środkowym;
  • urządzenia oczyszczające, ścieki opadowe.

Wody opadowe z jezdni spływać będą do ścieków trójkątnych, następnie do wpustów i dalej przykanalikami do kolektora kanalizacji deszczowej. Z kanalizacji deszczowej ścieki opadowe kierowane będą do zespołów oczyszczających, skąd po oczyszczeniu zrzucone będą do odbiorników naturalnych (rowy, rzeki).
W rejonie węzłów, gdzie ze względów technicznych nie można prowadzić kanalizacji deszczowej, wody opadowe z przy kanalików będą wyprowadzane do ścieków skarpowych i dalej do szczelnych rowów porośniętych trawą gdzie nastąpi wstępne samooczyszczanie ścieków deszczowych, przed wprowadzeniem do zespołów oczyszczających skąd zrzucone będą do odbiorników naturalnych lub zbiorników retencyjnych.
Szczelne rowy przyautostradowe obsiane będą gęstą, wysoko koszoną trawą oraz wyposażone w progi spowalniające przepływ wody i zatrzymujące zawiesiny.
System ten ograniczy do minimum możliwość zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych. Niezależnie od zastosowanego szczelnego systemu projektuje się przyautostradowe rowy otwarte nieuszczelnione przyjmujące czyste wody opadowe ze skarp nasypów i wykopów oraz z powierzchni pasa dzielącego i przyległego terenu. Czyste wody odprowadzane będą do cieków naturalnych.


  • budowa oświetlenia
  • zasilanie oświetlenia

Budowa oświetlenia jest bezpośrednio związana z budową węzłów drogowych. W związku z dużym zapotrzebowaniem na moc elektryczną dla zasilania oświetlenia tych węzłów zaprojektowano budowę stacji transformatorowych w pasach drogowych.
Stacje transformatorowe będą wyposażone m.in. w liczniki energii elektrycznej oraz złącza kablowe, do których będą podłączone kablami szafy oświetleniowe. Na autostradzie A-4 przewidziano ustawienie latarni naprzeciwlegle o wysokości 12 m
z oprawami sodowymi o mocy 400W. Na odcinku drogi krajowej DK-19 przewidziano ustawienie latarni o wysokości 12 m z
oprawami sodowymi o mocy 250W.
Pozostałe drogi w węzłach będą oświetlone latarniami o wysokości 10 m z oprawami sodowymi o mocy 150W. Kable oświetleniowe pod drogami zostaną zabezpieczone rurami ochronnymi.

Ze względu na to, że na odcinku autostrady A-4 w niniejszym opracowaniu nie występują MOP-y oraz PPO gdzie lokalizuje się budynki i inne obiekty budowlane, nie ma zatem potrzeby budowy zasilania tego typu obiektów. Jest natomiast potrzeba zasilania przekroju skrzynkowego mostu MA161, celem wykonania oświetlenia pomieszczeń oraz wykonania obwodu gniazd sieciowych NN- 0,4kV. Przewidziany pobór mocy wynosi ok. 13kW. Instalacje te są niezbędne dla wykonywania konserwacji urządzeń kanalizacji deszczowej.

 

  • przebudowa sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej

Istniejące przewody wodociągowe zostaną przebudowane zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez eksploatatora.
Przewody o średnicy>100mm przeznaczone do likwidacji zostaną zamulone piaskiem a istniejące uzbrojenie zostanie zdemontowane. Wszystkie przebudowywane wodociągi zostaną wykonane z rur PE 100, SDR 17. Na odcinkach pod autostradą, pod drogami gminnymi oraz pod łącznicami wodociągi zabezpieczone zostaną rurami osłonowymi stalowymi. Po obu stronach autostrady, na zewnątrz ogrodzenia zaprojektowano zasuwy w studniach betonowych. Długość przebudowy wynosi ok. 910,0 m. Istniejące przewody kanalizacji ciśnieniowej i grawitacyjnej zostaną przebudowane
zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez eksploatatora. Długość przebudowy wynosi ok. 1074,0m.


  • przebudowa sieci gazowej średniego ciśnienia

W miejscach kolizji gazociągi średniego ciśnienia zostaną przebudowane w taki sposób, aby ich trasa przebiegu była prostopadła do osi autostrady.
W wyniku przebudowy nie ulegnie zmianie funkcja ani przepustowość gazociągu. Istniejące przewody kanalizacji ciśnieniowej zostaną przebudowane zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez eksploatatora.


  • przebudowa sieci gazowej wysokiego ciśnienia

Na trasie projektowanej autostrady A-4 znajdują się gazociągi wysokiego ciśnienia na CN 6,3 MPa o średnicach:
- gazociąg magistralny DN 700mm relacji Głuchów-Sędziszów i dalej do Krakowa i na Górny Śląsk;
- DN 150mm, jako odgałęzienie od magistrali DN 700mm do stacji redukcyjnopomiarowej w Raniszowie
- DN 100mm od magistrali DN 700mm do stacji redukcyjno-pomiarowej Trzebownisko
Zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez eksploatatora gazociągi
zostaną przebudowane lub zabezpieczone przed uszkodzeniami.


  • przebudowa linii niskiego i średniego napięcia

Budowa odcinka autostrady A-4 wymagać będzie przebudowy istniejących urządzeń elektroenergetycznych.
Przebudowa sieci elektroenergetycznych obejmuje:
1) przebudowę sieci napowietrznych SN-15kV,
2) przebudowę sieci kablowych SN-15kV,
3) przebudowę stacji transformatorowej NW-2,
4) przebudowę sieci napowietrznych NN-0,4kV,
5) przebudowę oświetlenia ulic przy wiaduktach.
Wszystkie przebudowane instalacje elektryczne są prowadzone poza pasem drogowym w odległości 5m od pasa.
Ad.1 Napowietrzne sieci SN-15kV kolidujące z autostradą zostaną zastąpione nowymi odcinkami linii kablowych w nowej trasie i zabezpieczone pod drogami rurami ochronnymi.
Ad.2 Kolidujący z autostradą odcinek linii kablowej został zastąpiony nowym odcinkiem i zabezpieczony pod drogami rurami ochronnymi.
Ad.3 Stacja transformatorowa kolidująca z autostradą została zastąpiona nową stacją przy dawnej drodze DK-19 w Nowej Wsi.
Ad.4 Kolidujące z autostradą odcinki linii napowietrznych zostaną zastąpione liniami Kablowymi w nowej trasie i zabezpieczone pod drogami rurami ochronnymi.
Ad.5 Budowa wiaduktu WA160 i mostu MA161 spowodowała kolizje z istniejącymi instalacjami oświetlenia ulicy oraz drogi DK-19. Przebudowa oświetlenia polegać będzie na budowie nowych odcinków kablowych wraz z ustawieniem nowych latarni.

 

  • budowa łączności autostradowej

W zakresie budowy łączności autostradowej Inwestor przewiduje: budowę sieci kablowej oraz elementów sieci bezprzewodowej. Niniejsze opracowanie zawiera projektowane elementy sieci kablowej. Zaliczono do nich:

  • budowę rurociągu kablowego

Wzdłuż odcinka autostrady A-4 przewiduje się budowę rurociągu kablowego składającego się z sześciu rur HDPE o średnicy 40/3,7mm każda. Rury będą układane na głębokości 1,00m. Rurociąg ten posłuży do ułożenia w nim kabli światłowodowych. Co około 1km przewiduje się instalację studni typu SKR-2

  • budowę przejść kanalizacji kablowej dla kolumn alarmowych:

Na projektowanym odcinku autostrady A-4 zlokalizowano 3 pary kolumn alarmowych. Dla połączenia ich w system sygnalizacyjny w poprzek autostrady, co około 2 km, przewiduje się wykonanie przejść rurą HDPE o średnicy 125/11,4mm. Każde przejście zostanie zakończone studniami: SKMOP-3 na ciągu głównym (w rejonie kolumny nadrzędnej) i SKR-2 w rejonie kolumny podporządkowanej. Ze studni tych, zostaną wyprowadzone do kolumn alarmowych rury HDPE o średnicy 40/3,7mm.

  • przebudowa urządzeń telekomunikacyjnych
  • przebudowa kolejowych urządzeń telekomunikacyjnych związanych z budową wiaduktu WA-156


Usunięcie kolizji polegać będzie na przebudowie linii kolidujących z odcinkiem autostrady A4 wraz z logicznym uporządkowaniem sieci. Dla usunięcia ich niezbędna jest przebudowa linii w pięciu miejscach. Istniejące linie kablowe kolidujące z nowym układem drogowym, będą przebudowywane na odcinkach kolizyjnych i zastąpione nowymi kablami ziemnymi. Nowe odcinki linii kablowych będą wykonywane kablami XzTKMXpw z zachowaniem parametrów technicznych kabli zastępowanych.
W zakresie przebudowy przewiduje się:

  • budowę wstawek w kable światłowodowe,
  • budowę po nowych trasach kabli miedzianych ziemnych,
  • skablowanie linii napowietrznych kablowych za pomocą kabli ziemnych,
  • regulację przewodów linii napowietrznych kablowych,
  • budowę kanalizacji kablowej.